Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

Colibri (Zoom)

PT

 
COLIBRI Logo
 
 
 
 

Colibri is a web collaboration service provided by FCCN (Fundação para a Computação Científica Nacional) that facilitates online meetings, classes, and group work. Here are some key features:

    • Videoconferencing: Conduct sessions with multiple participants.
    • Integration with Zoom: Utilizes the Zoom platform for a seamless experience.
    • Accessibility: Available for desktop (Windows, Mac, Linux) and mobile (iOS, Android) devices.
    • User Types: Basic accounts for all users.
      Notice: FCCN discontinued the use of Zoom Pro in the Colibri service on July 28, 2025. For more information, see: Colibri Transition Support|Zoom.

Colibri is designed to support the academic and scientific community in Portugal, providing a secure and intuitive environment for remote collaboration.


The Colibri/Zoom service offers two account types: Basic and Webinar.
Notice: FCCN discontinued the use of Zoom Pro in the Colibri service on July 28, 2025. For more information, see: Colibri Transition Support|Zoom.

Basic Accounts

        • They allow meetings with a maximum duration of 40 minutes and a maximum number of 100 participants per session.

Webinar

        • Allow you to hold meetings with more than 40 minutes;
        • Meetings with 300 to 500 participants or with 500 to 1000 participants (available for staff or faculty accounts);
        • Video sharing for speakers only;
        • Participants do not interact with audio.

 

  1. Access the Colibri platform in https://videoconf-colibri.zoom.us/ or through the Zoom client installed on your computer.
  2. Perform federated authentication (SSO) using iscte account credentials (e.g., xxnes@iscte-iul.pt and password).
    • Select “Sign In“.



    • Select “Sign In with SSO“.



    • Define “Domain”videoconf-colibri.



    • Select the “Iscte“.



    • Memorize the institution (Iscte).



    • Use Iscte credentials.



    • Open URL:Zoom Launcher.



 

The service is offered in two environments: Web Conferencing and Video conferencing.

      • Web Conference – Oriented to sessions in which the sharing of documents and interaction between participants is privileged over video quality.
      • Video conferencing – Oriented to sessions where video quality is higher and interoperability with traditional terminals (H.323) is critical to the session.

 

    • Exchange of messages between participants by instant messaging (chat);
    • Screen sharing, documents, and multimedia applications;
    • Recording of local sessions or in the cloud, with possibility of download;
    • Federated authentication;
    • Multidevice (computers, tablets, smartphones);
    • Multilingual (Portuguese English).

Colibri (Zoom)

EN

O Colibri é um serviço de colaboração na Web fornecido pela FCCN (Fundação para a Computação Científica Nacional) que facilita reuniões, aulas e trabalhos de grupo em linha.

Eis algumas das suas principais caraterísticas:

    • Videoconferência: Realização de sessões com múltiplos participantes.
    • Integração com o Zoom: Utiliza a plataforma Zoom para uma experiência perfeita.
    • Acessibilidade: Disponível para desktop (Windows, Mac, Linux) e dispositivos móveis (iOS, Android).
    • Tipos de utilizadores: Contas Basic para todos os utilizadores.
      Aviso: a FCCN descontinou o uso do Zoom Pro no serviço Colibri a 28 de Julho de 2025, mais informações aqui: Apoio na Transição do Colibri|Zoom.

O Colibri foi concebido para apoiar a comunidade académica e científica em Portugal, proporcionando um ambiente seguro e intuitivo para a colaboração remota.

 

 


O serviço Colibri/Zoom oferece dois tipos de conta: Basic e Webinar.
Aviso: a FCCN descontinou o uso do Zoom Pro no serviço Colibri a 28 de Julho de 2025, mais informações aqui: Apoio na Transição do Colibri|Zoom.

Contas Básicas

      • Permitem realizar reuniões com uma duração máxima de 40 minutos e um número máximo de 100 participantes por sessão

Webinar

 

Esta plataforma utiliza o Sistema de Federação de Contas RCTSaai gerido pela FCCN.

    1. Aceder à plataforma Colibri em https://videoconf-colibri.zoom.us/ ou através do cliente Zoom instalado no computador.
    2. Realizar autenticação federada (SSO) usando as credenciais da conta do Iscte (e.g., xxnes@iscte-iul.pt e respectiva palavra-passe).
      • Selecionar “Sign In“.

      • Selecionar “Sign In with SSO“.

      • Definir o “Domain (domínio)“: videoconf-colibri.

      • Selecionar o “Iscte“.

      • Memorizar a instituição (Iscte).

      • Usar as credenciais do Iscte.

      • Confirmar abertura do Zoom.

 

O serviço é oferecido em dois ambientes: Conferência Web e Videoconferência.

      • Conferência Web – Orientado para sessões em que se privilegia a partilha de documentos e a interação entre os participantes em detrimento da qualidade de vídeo.
      • Videoconferência – Orientado para sessões em que a qualidade de vídeo é superior e a interoperabilidade com terminais tradicionais (H.323) é fundamental para a sessão.

 

    • Troca de mensagens entre participantes por instant messaging (chat).
    • Partilha de ecrã, documentos e aplicações multimédia.
    • Gravação de sessões locais ou na cloud, com possibilidade de download.
    • Autenticação federada.
    • Multidispositivo (computadores, tablets, smartphones).
    • Multilíngue (Português e Inglês).